Russian media watchdog says BBC spreads ‘terrorist ideologies’

0

Russia‘s media watchdog accused the BBC Thursday of spreading the ideologies of ‘terrorist groups’ via online publications of its Russian service, the latest in a tit-for-tat row over media impartiality.

Roskomnadzor, the state communications and media watchdog, said it would investigate whether the BBC was breaking the law.

This was the latest volley in a wave of rhetoric against the BBC, after Britain’s broadcasting regulator Ofcom last year said the Moscow-funded RT channel had broken broadcasting standards.

The names of 44 BBC journalists working in Russia were leaked on a Russian social media site this week

The names of 44 BBC journalists working in Russia were leaked on a Russian social media site this week

‘Currently we have discovered materials which transmit the ideologies of international terrorist groups (quotes of terrorist al-Baghdadi)’ on the BBC’s Russian language website, Roskomnadzor said in a statement.

Abu Bakr Al-Baghdadi is the leader of the Islamic state jihadist group, also known as ISIS.

Russian law does not forbid quoting individuals considered ‘terrorists’, however any mention of such outlawed groups has to come with the disclaimer that the group is banned in Russia.

The watchdog said it would probe whether material broadcast by the BBC ‘corresponds with Russian anti-extremism legislation’.

The BBC said in a statement sent to AFP that it ‘fully complies with the legislation and regulations of every country’ in which it operates.

The Russian statement did not cite any specific articles or dates.

Roskomnadzor also said it had requested documents from the BBC’s Russian services to investigate whether it was breaking a new law limiting foreign ownership of Russian media.

It comes a month after UK broadcasting watchdog Ofcom announced Russia's state-run network RT could face sanctions over its reporting of the Salisbury spy attack

It comes a month after UK broadcasting watchdog Ofcom announced Russia’s state-run network RT could face sanctions over its reporting of the Salisbury spy attack

BBC’s Russian service is limited to the internet, but it has expanded in recent years and has many top reporters on the team dealing with often sensitive political subjects.

Britain’s Ofcom said in December it had found violations of impartiality rules in seven of RT’s shows broadcast after the Salisbury nerve agent attack on former Russian double agent Sergei Skripal and his daughter Yulia.

The ruling led Russia to announce it would launch an investigation into the BBC for breaching fairness standards under Russian media law for its reporting of the same incident. 

In an intensification of the feud, the Sunday Times published a list of names and photographs of eight reporters working for the Moscow-backed Sputnik’s UK bureau in Edinburgh. 

After the Sunday Times leak last month, a list of 44 BBC reporters working in Russia was then published online anyonymously. 

Moscow said at the time that any proceedings against the BBC were a ‘mirror measure’ for Britain’s ‘constant propaganda against RT’, a state-owned channel.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.